ACTUALITATE 6 februarie 2017

Ce mai face Liceul Teoretic „Mircea Eliade” din Întorsura Buzăului

de Covasna Media | 1971 vizualizări

Vineri și sâmbătă, în 3 și 4 februarie 2017, la Liceul Teoretic „Mircea Eliade” au avut loc  cursurile de formare a viitorilor lideri, în cadrul programului de educație non-formală AWARD. Nouă profesori ai liceului au fost antrenați să devină lideri, adică mentori și formatori ai viitorilor tineri deciși să își dezvolte abilitățile personale parcurgând etapele proiectului. Intrând în proiect, liceul a câștigat și o prețioasă licență care îi va da dreptul să desfășoare activități de formare pentru participanții din zonă. Formatoarele Carmen Dragomir și Florentina Jelea au adus pe lângă informațiile necesare certificării ca lider Award și nota personală plină de farmec, prezența plăcută, înțelepciunea, creativitatea și echilibrul specifice unui curs non-formal. Motto-ul cursului a legat activitățile: „În tine se află mai mult decât crezi!”

The Duke of Edinburgh’s International Award, cunoscut și sub numele de Award, este unul dintre cele mai complexe programe de dezvoltare personală pentru tineri, patronat pe plan național de Principesa Margareta. Este un program voluntar, necompetitiv și deschis tuturor persoanelor cu vârsta cuprinsă între 14 și 24 de ani.

Ideea programului The Duke of Edinburgh’s International Award a venit de la fondatorul United World College, Kurt Hahn, care a fost educaționalist german înainte să devină directorul școlii. Părăsind țara în 1930, Hahn a înființat școala Gordonstoun, în Scoția, instituție unde a învățat și ducele de Edinburgh. Scopul inițial al programului (în 1955) a fost acela de a implica băieții între 15 și 18 ani într-un program echilibrat și voluntar de activități care să le ofere o direcție în dificila perioadă de tranziție de la adolescență la maturitate. Începând cu 1956, Award-ul s-a dezvoltat, iar acum este accesibil tinerilor din 140 de țări. Bazându-se pe ciclul de învățare experimentală acțiune-reflecție-discuție-aplicație, programul Award se conduce după următoarele principii: individual, necompetitiv, realizabil, voluntar, dezvoltare, echilibrat, progresiv, inspirațional, perseverență, distractiv.

Ce presupune participarea la acest program? Tinerii își creează propriul lor Award, își stabilesc propriile obiective de dezvoltare personală și își înregistrează propriul progres. Programul se desfășoară de-a lungul a patru secțiuni: Voluntariat, Abilități personale, Activități fizice și Aventură, pentru fiecare trebuie aleasă o activitate specifică, planificată în prealabil și, pentru a finaliza nivelul de Aur (după ce parcurg nivelul de Bronz și de Argint), iau parte la un proiect Rezidențial. Secretarul general al Fundației The Duke of Edinburgh’s International Award, John May, afirma în manualul liderului că „structura și criteriile programului sunt simple și ușor de urmărit, dar cu toate acestea, programul permite alegerea unei game variate de activități, asigurându-se că fiecare participant este capabil să se angajeze în călătoria sa în propriul ritm, formată după obiective personale”.

Rolul liderilor în acest tip de educație non-formală se identifică cu unul de motivare a tinerilor, de ghidare în alegerea propriilor obiective în această călătorie-experiment, de facilitare a ciclului de învățare, de modelator de personalități. Alături de lideri trebuie găsiți instructori care să se ocupe de activitățile fizice și de abilități personale, iar liderii vor monitoriza ritmicitatea progresului înregistrat de fiecare participant și realizarea obiectivelor.

De ce este atractiv acest proiect pentru tineri? Suntem conștienți, ca părinți și educatori, că tinerii de azi cresc într-o lume atât de modernă, dar totuși atât de complicată care devine adesea debusolantă, când vine vorba de luarea deciziilor pentru un viitor cât mai conștient și echilibrat. De multe ori observăm cât de limitate pot fi oportunitățile de dezvoltare personală pentru copii. Așadar, scopul acestui program este de a veni în întâmpinarea tinerilor și a tuturor celor preocupați de binele lor. Activitățile pe care tinerii le aleg pentru finalizarea călătoriei AWARD, activități relevante pentru timpul liber și pentru voluntariat, pot deveni sinonime cu o provocare de a descoperi satisfacția realizării unor lucruri propuse, a finalizării de acțiuni și de autorealizare.

Așadar, dragi tineri, în drumul vostru spre reușită, vă așteptăm să vă înscrieți în program, în luna februarie, la unul dintre profesorii-lideri ai liceului nostru, Mihaela Mitrea, Maria Bularca, Laura Suciu, Voichița Neșa, Emilia Ștefan, Iuliana Monica Muntean, Andreea Nicoleta Filofi, Maria Badiu, Bogdan Stroie. Provocările sunt diferite precum diversitatea indivizilor. Cu îndrumarea Liderului Award, fiecare tânăr poate fi încurajat să se cunoască pe sine, să își descopere interesele, abilitățile și ambițiile personale și să își găsească activități specifice pentru cele patru secțiuni ale Award-ului. În drumul spre reușită, spune manualul Liderului, participanții se pot demotiva, pot dori să renunțe, însă dacă vor persevera, vor avea satisfacția că au ajuns, cu eforturi și distracție, acolo unde și-au propus. Vor avea satisfacția că au făcut ceea ce au dorit, după propriul plan, chiar dacă au întâmpinat dificultăți sau momente de descumpănire. Este o neglijență de condamnat ca tinerii să nu fie îndrumați spre experiențe, spunea Kurt Hahn. Deci, să ieșim din constrângerile sistemului educației formale, să ne propunem obiective care să împlinească și să descopere propriile noastre competențe și să ne depășim limitele. Iată ce experiențe vă propun Liderii Award din cadrul Liceului Teoretic „Mircea Eliade”: „În tine se află mai mult decât crezi!”

Coordonator local Award, prof. Maria Badiu

Distribuie articolul:  
|

ACTUALITATE

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.