12 semafoare și o toamnă de probă: traficul din Sfântu Gheorghe intră în faza de testare
Sfântu Gheorghe se apropie de momentul în care cele 12 semafoare vor începe să funcționeze. Potrivit primarului Antal Árpád, toate semafoarele noi au fost deja montate, iar în această perioadă se finalizează lucrările de reasfaltare a intersecțiilor și trotuarelor afectate. Urmează demontarea vechilor instalații, integrarea cu stațiile de transport public și o fază importantă: perioada de testare, care ar putea debuta din toamnă.
Conform declarațiilor inițiale ale viceprimarului Tóth-Birtan Csaba, cele 12 semafoare urmau să fie puse în funcțiune în perioada mai-iunie. Între timp, termenul a fost decalat spre finalul toamnei, după o perioadă de testare, conform primarului Antal Árpád.
Potrivit edilului, întregul proiect este unul complex, cu mai multe straturi: semaforizare adaptivă, afișaje digitale în stații și corelarea în timp real a fluxului de vehicule.
„Semafoarele noi sunt montate. Se reasfaltează intersecțiile, după aceea se vor demola semafoarele vechi, se vor reasfalta trotuarele unde au fost lucrări. Va fi o perioadă de testare. Aici practic sunt trei componente. Este componenta semafoarelor, este componenta cu stațiile pentru că și acestea trebuie să fie puse în funcțiune. Și acolo mai sunt și lucrări de asfaltare și de conectare, pentru că sunt acele panouri unde ar trebui să apară când vine autobuzul, când pleacă și așa mai departe. Deci urmează o perioadă de testare și mai vorbim și de extinderea transportului în comun în oraș, pe rute noi. Deci eu consider că toate acestea vor fi funcționale undeva pe la sfârșitul toamnei. Perioada de testare va fi înainte. Când va porni perioada de testare, o să vă anunțăm”, a spus Antal Árpád.
Ce înseamnă asta, de fapt? Că vom testa un nou sistem de semaforizare exact atunci când orașul reintră în aglomerația de toamnă. Asta pe termen scurt.
Pe termen lung însă, autoritățile mizează pe un salt calitativ în gestionarea traficului urban, printr-un sistem integrat care va cuprinde nu doar semafoare inteligente, ci și stații de autobuz modernizate și extinderea rețelei de transport public pe trasee noi.
De ce s-a decopertat asfaltul în intersecții?
O întrebare frecventă în rândul localnicilor a vizat decopertările recente în unele intersecții. Primarul a explicat că proiectul, realizat pe fonduri europene, a impus respectarea unor distanțe tehnice între echipamente și infrastructura existentă. Chiar dacă în unele cazuri reasfaltarea poate părea inutilă, ea a fost prevăzută în documentație și justificată prin faptul că zonele de intersecție sunt supuse unei presiuni mai mari decât restul carosabilului, spune primarul.
Pentru a înțelege percepția publicului față de aceste schimbări, redacția noastră a lansat în luna februarie un sondaj dedicat. Rezultatele obținute au evidențiat un oraș împărțit în opinii. Ce reiese clar din acestea este că proiectul este așteptat cu interes, dar și cu o doză considerabilă de neîncredere.
Toamna aceasta nu vine doar cu începutul școlii, ci și o provocare urbană în toată regula. Va trece orașul testul? Vom vedea la ora de vârf.