STIREA ZILEI 21 martie 2012

Copiii romi merg la grădiniță. „Van Damme, ține pensula cum trebuie!”

de Székely Emőke | 1067 vizualizări

În cadrul programului Asociaţiei Ovidiu Rom, aproape toți copiii romi din Hetea merg la grădiniță.

Comuna Vâlcele este cunoscută pentru comunitatea numeroasă de romi pe care o are. Pe lângă faptele lor nu întotdeauna de lăudat, găsim și una care pare a fi începutul unei schimbări în bine în ceea ce privește nivelul de educație al acestei comunități: aproape toți copiii merg la grădiniță.

Preșcolarii de la Hetea

Satul Hetea este unul izolat, aflat pe dealurile comunei Vâlcele. Este o un loc unde timpul parcă stă în loc, trecerea acestuia fiind observată numai prin degradarea tot mai accentuată a caselor de romi. Nu există drum asfaltat, nici rețea de apă sau canalizare. În această lume trăiesc familii de romi care par să înțeleagă importanța educației de la vârstă precară și își duc copiii la grădiniță. Eforturile părinților din Hetea de a-și aduce copiii zi de zi la grădiniță sunt cu atât mai importante, cu cât aceasta se află la o distanță de doi kilometri de casele acestora, de comunitate. Deși iarna care a trecut a fost una grea, potrivit datelor furnizate de conducerea școlii din Araci, în medie 88% dintre copiii din Hetea au ajuns la grădiniță.

Fiecare copil la grădiniță

Acesta este titlul programului lansat de Asociația Ovidiu Rom și ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului în anul școlar 2010-2011. În județul Covasna comunitățile sărace din zona Întorsura Buzăului și din satul Araci au făcut parte din proiect de la început. În anul școlar curent programul a fost extins și la satul Hetea. Prin programul „Fiecare copil la grădiniță”, părinții copiilor primesc lunar un stimulent financiar sub forma unor tichete sociale în valoare de 50 de lei pentru fiecare copil care are prezență zilnică la grădiniță. În afară de acest stimulent cadrele didactice primesc o sumă anuală de 60 de lei pentru costurile de rechizite pentru fiecare copil în parte.

Rolul Fundaţiei Pro Roma

În Hetea programul „Fiecare copil la grădiniță” se desfășoară în parteneriat cu fundația olandeză Pro Roma, care își desfășoară activitatea în comunitate încă din 1991. Grădinița din localitate a fost desființată în anul 1999, urmând ca peste trei ani Pro Roma să amenajeze o încăpere și să plătească două educatoare pentru ca și copiii din acest sat să aibă acces la educație timpurie. Programul Asociaţiei Ovidiu Rom a venit ca o completare a muncii olandezilor, toți cei aproape 50 de preșcolari din sat fiind înscriși în program. Prezența copiilor la grădiniță a crescut considerabil, de la 50%, cât s-a înregistrat în anul școlar 2009-2010, la 96% în luna februarie a acestui an. Această creștere a generat o problemă a spațiului, rezolvată tot de către Fundația Pro Roma, care a amenajat o nouă încăpere pentru o a treia grupă de copii pe lângă cele două existente deja.

Un director care se zbate

Directorul Școlii de la Araci ia în serios treaba pe care o are. Este conștient de faptul că munca lui este puțin altfel, pentru că are de-a face cu altfel de oameni. Totuși, el spune că atâta timp cât poate, va continua această muncă de a-i determina pe părinții copiilor romi să își educe copiii. El spune că rezultatele se văd și că deși sunt probleme în ceea ce privește lipsa spațiului, va face tot ce îi stă în putință pentru ca micuții din Araci și Hetea să poată frecventa cursurile. Vă reamintim faptul că în Araci sunt atât de mulți preșcolari încât aceștia nu mai încap în sălile de clasă. În sat există o clădire începută care ar putea rezolva problema, dar din lipsă de fonduri aceasta este fără acoperiș, degradându-se pe zi ce trece.

Evoluții spectaculoase

Educația în comunitățile de romi, foarte sărace, dă rezultate spectaculoase. În aceste grădinițe a învăța un copil că trebuie să spui „te rog” sau „mulțumesc” este o reușită. Pentru acești copii cei șapte ani de-acasă înseamnă de fapt educația primită la grădiniță. Când am intrat într-una din sălile de curs din Hetea, micuții erau tare bucuroși și mândri să ne arate ce știu. Au înșirat culorile, au numărat și au pictat ca să ne arate că și ei știu ceea ce învață semenii lor de la alte grădinițe. Copiii spun că vin cu mare plăcere la grădiniță, că o iubesc pe „domnișoara” (educatoare) și că vor merge și la școală.

Nume ciudate și situații haioase

În momentul în care copiii de la Hetea s-au prezentat, puțin le-a lipsit jurnaliștilor să izbucnească în râs. Pe lângă fetițe și băieței cu nume obișnuite l-am întâlnit și pe Van Damme în carne și oase, chinuit să țină o pensulă așa cum îi cerea educatoarea. Astfel s-a născut fraza „Van Damme, ține pensula cum trebuie”, lucru pe care sigur nu îl vom uita prea repede. Băiețelul este tare mândru de numele lui, trage aer în piept și se prezintă sigur pe el, doar nu toți avem nume celebre, de calibru mondial.

Părinți analfabeți

Pe Ion l-am întâlnit la grădiniță, unde venise cu unul dintre cei patru copii ai lui. El spune că nu a fost niciodată la școală și că majoritatea părinților din Hetea sunt în aceeași situație. „Nu știu de ce părinții mei nu m-au trimis la școală, nu știu nici să îmi scriu numele. Nu vreau ca și copiii mei să ajungă în această situație, așa că și eu şi soția le spunem că trebuie să învețe pentru a ajunge undeva. Am o fată care este în clasa a șaptea și învață bine. Ea merge la școală la Araci pentru că aici avem numai clasele I-IV. Doi copii merg aici la școală, ei nu prea învață, deși încercăm să îi punem lângă carte” – povestește bărbatul.

„Copiii care au făcut parte din programul „Fiecare copil la grădiniță” și au fost în ultimul an de grădiniță anul trecut, frecventează acum clasa I” – aflăm de la directorul școlii de la Araci. Așadar din moment ce copiii intră în ritm, continuă școala. Acesta este de fapt și scopul celor de la Ovidiu Rom, dar și al Inspectoratului Școlar. Pașii către normalitate ai comunităților rome sunt mici, dar poate cu perseverență și prin educație preșcolarii de azi vor deveni exemple pentru comunitățile din care provin.

 

Distribuie articolul:  
|

STIREA ZILEI

De acelasi autor

Comentarii: 0

Adaugă comentariu
Trebuie să fii autentificat pentru a putea posta un comentariu.